Charles Explorer logo
🇨🇿

Intencionalita mladistvých delikventů v kontextu výchovné a pedagogické praxe

Publikace na Pedagogická fakulta |
2013

Abstrakt

Příspěvek vychází z výzkumu, který jsem realizoval v rámci své diplomové práce. Zabýval jsem se intencionalitou mladistvých delikventů.

Snažil jsem se prozkoumat jejich kognitivní reflexi okolního světa, vnímání vlastní role v něm a z toho plynoucí chápání smyslu delikventního jednání. Výsledkem bylo sestavení tzv. teorie egocentrismu.

Při analýze výsledků jsem zjistil, že v jejich vnitřním světě hrají autority – ať už instituce, nebo jednotlivé osoby – specifickou roli. Ve svém příspěvku se zaměřuji na popis několika způsobů, jakými delikventi mohou vliv autorit interpretovat a reagovat na něj.

Navrhuji také možnosti, jak s těmito očekáváními pracovat. Věřím, že pochopení jejich vztahování se k výchově, vzdělání a sankcím může být odborníkům v pomáhajících profesích prospěšné.