Cílem kvalitativní studie je analýza profesní dráhy a manažerské pozice vrchní sestry v závislosti na podmínkách zdravotnického zařízení a se zřetelem na rodinné zázemí. Dále porozumět hodnotám a postojům vedoucích sester.
Pochopit, jak se vyvíjely jejich kariérní dráhy. Definovat styl vedení a řízení ošetřovatelského t ýmu.
Zmapovat, jak se prolínají a ovlivňují životní a pracovní dráhy vedoucích sester, a zejména jak je z této subjektivní reflexe samotnými sestrami a z těchto vztahů tvořena dlouhodobá pracovní strategie. K analýze profesního života vrchních sester jsme použili klasickou kvalitativní metodu zakotvené teorie.
Tato metoda umožnila v rámci kvalitativní analýzy integrovat data získaná technikou rozhovorů s vrchními sestrami ve fakultních nemocnicích. Výběr dotazovaných probíhal kombinací metod záměrný výběr přes instituci, snowball (sněhové koule) a účelový výběr.
Na základě analýzy dat jsme vytvořili modely profesního paradigmatu. Podle prvního modelu prochází vrchní sestra několika fázemi profesní kariéry, které jsme nazvali strategiemi hledání oboru, kolečko (střídání ošetřovatelských oborů a pracovišť), z nouze ctnost (situace, kdy sestra vychovávající dítě, zvolí pracoviště s pracovním režimem dovolujícím péči o dítě) a ukotvení v ošetřovatelském oboru.
Podle druhého modelu došlo k ukotvení v oboru hned po ukončení kvalifikačního vzdělání. Od ukotvení v oboru se odvíjí manažerská kariéra.
Sestra se stává vedoucí směny nebo zástupkyní staniční sestry, staniční sestrou a vrchní sestrou. Nalezli jsme v životních příbězích vrchních sester faktory, které je predisponují pro manažerskou pozici.
Na této pozici používají vrchní sestry kombinaci manažerských strategií: autoritativní, demokratickou a konzultativní. Teoretický model profesního paradigmatu vrchních sester otevřel cestu k dalšímu zkoumání, ve kterém budeme moci prověřit a verifikovat nebo falzifikovat některé segmenty, např. průběh profesní dráhy sester či jejich styly řízení.