Často se člověk ve svém životě ocitne v situaci, kdy potřebuje cizí pomoc, nebo má příležitost někomu jinému pomoci. Součástí plavecké gramotnosti je jistě i oblast, která obsahuje dovednosti, které jedinec musí použít v situaci, kdy na blízku není nikdo, kdo by mu byl oporou, kdo by mu ve svízelné situaci ve vodě pomohl.
V letech 1982 až 2013 jsme ve výuce a kurzech zabývajících se vodní záchranou ověřovali obsah a rozsah výuky sebezáchrany zhruba u 4 340 studentů a účastníku kurzů. Na základě toho jsme si stanovili obecn á východiska a předpoklady pro zvládnutí sebezáchrany ve vodě, kterými jsou sebezáchrana jako proces, vědomosti a dovednosti v různých podmínkách sebezáchrany a vyhodnocení situace a postup při sebezáchraně.
Na základě výše uvedeného procesu jsme byli schopni stanovit obsah a rozsah dovedností, podpořenými odpovídajícími vědomostmi je nezbytný pro výuku sebezáchrany ve vodě.