Kolektivní monografie se metodami teoretického a empirického pedagogického výzkumu pokoušejí zmapovat hodnoty, které dítě a dětství v České republice ovlivňují a které ukotvují současný dětský svět a dětské prožívání. Kapitola 1 poskytuje přehledovou studií, která postupuje od východisek hledání hodnoty dítěte, přes zjišťování jednotlivých hodnotových vyjádření dítěte, až po jejich pedagogické důsledky.
Kapitola 2 zpracovává kvalitativní šetření zacílené na pojem a pocit štěstí, jak mu rozumějí a jak jej pociťují děti, žáci 2., 3. a 4. třídy základní školy. Klíčovou otázkou pro kapitolu 3 je kvalita hodnot, hodnotové preference a vlivu těchto preferencí při volbě vzoru a ideálu u dětí.
Zkoumanou skupinou jsou žáci 4. a 5. ročníku základní školy, kteří byli oslovováni v letech 1994, 2000 a 2012. Kapitola 4 se zabývá jak pohledem učitelů na děti a dětství v porovnání s předchozími žákovskými generacemi, opět věkové skupiny předškolních a mladších školních dětí, tak hodnotami, které děti upřednostňují pro sebe v současnosti i ve výhledu na svou vlastní budoucnost dospělého člověka.
Zahrnuje i tázání se po základním pocitu, který děti mají ze současného globalizujícího se světa.