Abstrakt: ve všech oblastech medicíny, psychologie i psychiatrie je věnována významná pozornost vztahu mezi lékařem a pacientem. Zkoumá se, jak může vztah k pacientovi ovlivnit dodržování léčby, zdravé chování, humanizaci péče, kvalitu a výsledky léčby.
Psychosociální faktory ve vztahu stomatolog-pacient ovlivňují, zda se pacient k lékaři objedná, zda na ošetření vůbec přijde, či hledá jiný druh léčby. Vztah k stomatologovi si pacient vytváří na základě zkušeností z dětství a s předešlými vztahy.
Pacient vnímá i emoční atmosféru na pracovišti a vztahy mezi jednotlivými stomatology, sestrami a dalším personálem. Proto se v článku věnujeme nejd říve obecněji jednotlivým modelům vztahu lékař a pacient, přenosu a protipřenosu, supervizi a podpůrné psychoterapii.
Dále popisujeme konkrétněji, co pacient prožívá jako výsledek interakce vztahu se stomatologem, dimenzemi vztahu a satisfakce ve vztahu. V neposlední řadě se článek zabývá podílem pacienta na stomatologické léčbě ve smyslu prevence a dodržování terapie.