Článek je věnován kritice radikálního táborského postoje k otázce častého svátostného přijímání eucharistie, jak se s ní shledáváme v Replice proti Mikuláši Biskupci Táborskému, jejímž autorem je Petr Chelčický. Základním teologickým pozadím sporu je tradičn í rozlišení mezi svátostným a duchovním přijímáním eucharistie.
Zevrubně je diskutováno zejména učení o čtyřech modech essendi Ježíše Krista a o duchovním přijímání eucharistie prezentované v díle táborského teologa Jana Němce ze Žatce. Analýzou tzv. chiliastických článků se potvrzuje základní argument Petra Chelčického proti táborským teologům, který spočíval v rozpoznání, že táborské učení o duchovním přijímání vychází ze zrušení eschatologické hranice mezi přítomným dějinným životem a životem věčným, jež charakterizovalo chiliastické hnutí v Čechách v letech 1419-1420.