Článek informuje o řízených sociologických diskuzích k vybraným otázkám medicíny a zdravotnictví, jež byly součástí výuky etiky a humanitních základů lékařství v 1. ročníku. Smyslem bylo přivést studenty k osobní angažovanosti v procesu výuky etiky a poskytnout zkušenost s hledáním a vyjednáváním obecného dobra v pluralitě představ o něm.
Studenti vzájemně porovnávali své individuální postoje a názory na vybrané otázky zdravotnictví a hledali argumenty pro nalezení shody či přiblížení. Vlastní výklad navazoval na prodebatované a v diskuzi vyjádřené argumenty.
Představujeme individuální odpovědi na osm tvrzení týkajících se medicíny a zdravotnictví a uvádíme je do kontextu cílů výuky. V některých otázkách studenti zaujímali nekonzistentní postoje a tyto rozpory byly osvětleny v navazujícím výkladu.
V závěru připojujeme poznámky k celkovým projevům mediků 1. ročníku v předmětu Humanitní základy lékařství.