Dosud výzkumn ě opomíjenou postavou vedení školy je osoba zástupce ředitele školy. Na rozdíl od často zmiňovaného ředitele školy, jehož odpovědnost i kvalifikační podmínky jsou ukotveny ve dvou základních zákonných normách českého školství, není u osoby zástupce ředitele nic systémově vymezeno.
V úvodní části výzkumného sdělení bude teoreticky popsána stávající situace a otevřen tento aktuální problém. Příspěvek řeší otázku, jakým způsobem je zástupce ředitele školy začleněn do ovlivňování pedagogického procesu, zdali je to právě zástupce ředitele školy, kdo je rozhodujícím faktorem v této oblasti, když ředitel školy na řízení pedagogického procesu a kvality školy nemá odpovídající prostor.
Autorem budou prezentovány výsledky kvalitativního šetření realizovaného formou hloubkových rozhovorů s několika zástupci ředitelů škol, tato etapa bude sloužit jako jedno z východisek plánovaného kvantitativního šetření. Výsledky realizovaného výzkumu potvrzují popsané předpoklady.