Příspěvek uvádí přehled výzkumů z oblasti zkouškového stresu a úzkosti a jejich zvládání, které byly provedeny převážně v posledních dvou desetiletích. Předkládá modely zkouškové úzkosti vypracované na základě kognitivních teorití, výsledky výzkumů zabývajících se kromě zkouškové úzkosti také dalšími emocemi u studentů v souvislosti se zkouškami (např. zkouškový stres, deprese) a uvádí českou verzi německého nástroje k měření zkouškové úzkosti.
Výzkumy zaměřené na zvládání zkouškového stresu vymezují tři hlavní strategie - zaměřené na zvládnutí nebo řešení problému, zaměřené na emoce a vyhýbání. Jsou uváděny výzkumy, které studovaly vztah mezi uvedenými strategiemi a osobnostními proměnnými.
V druhé části příspěvku jsou rozebrány terapeutické přístupy ke zkouškové úzkosti založené na behaviorálních a kognitivních principech. Je zmíněna historie používání jednotlivých technik a dikutována jejich účinnost.
V závěru práce jsou uvedeny příklady komplexních kognitivně behaviorálních programů, jejichž účinnost byla ověřována v poradenské praxi v různých evropských zemích (Belgie, Holandsko, Španělsko, Slovensko).