Charles Explorer logo
🇨🇿

K současným výzkumným a terapeutickým přístupům ke zkouškové úzkosti

Publikace na 3. lékařská fakulta |
2002

Abstrakt

Příspěvek uvádí přehled výzkumů z oblasti zkouškového stresu a úzkosti a jejich zvládání, které byly provedeny převážně v posledních dvou desetiletích. Předkládá modely zkouškové úzkosti vypracované na základě kognitivních teorití, výsledky výzkumů zabývajících se kromě zkouškové úzkosti také dalšími emocemi u studentů v souvislosti se zkouškami (např. zkouškový stres, deprese) a uvádí českou verzi německého nástroje k měření zkouškové úzkosti.

Výzkumy zaměřené na zvládání zkouškového stresu vymezují tři hlavní strategie - zaměřené na zvládnutí nebo řešení problému, zaměřené na emoce a vyhýbání. Jsou uváděny výzkumy, které studovaly vztah mezi uvedenými strategiemi a osobnostními proměnnými.

V druhé části příspěvku jsou rozebrány terapeutické přístupy ke zkouškové úzkosti založené na behaviorálních a kognitivních principech. Je zmíněna historie používání jednotlivých technik a dikutována jejich účinnost.

V závěru práce jsou uvedeny příklady komplexních kognitivně behaviorálních programů, jejichž účinnost byla ověřována v poradenské praxi v různých evropských zemích (Belgie, Holandsko, Španělsko, Slovensko).