Znalost kardiopulmonální resuscitace patří k základním dovednostem první pomoci. Její výuce především u mládeže je v ČR věnována soustavná pozornost.
Cílem naší studie bylo zjistit faktickou úroveň teoretických vědomostí o resuscitaci a současně účinnost výukového filmu, který byl zhotoven v rámci Projektu podpory zdraví. Metodika: Byl vypracován jednoduchý dotazník, který zahrnoval 17 otázek prověřujících znalost doporučení pro kardiopulmonální resuscitaci s právě jednou správnou odpovědí.
Dotazník byl rozdán studentům středních nezdravotnických škol před shlédnutím filmu a po něm tentýž den. Výsledky byly zpracovány McNemarův chi-kvadrát testem symetrie v tabulce 2x2.
Výsledky: Testu se zúčastnilo 796 studentů z 26 tříd, pro další statistické zpracování mohlo být využito 784 párů , t.j. 98,5% dotazníků. Úvodní znalosti byly vesměs velmi nízké (méně než 30% správných odpovědí). Po instruktáži pomocí filmu došlo k statisticky vysoce významnému (p<0,001) zlepšení znalostí ve všech otázkách i ve výsledném skóre(v průměru o 37%).
Závěr: Na základě našich výsledků se zdá, že přes úsilí věnované výuce kardiopulmonální resuscitace mezi laickou veřejností, jsou znalosti nízké a měl by být změněn systém výuky a zařazeny opakovací kurzy. Výukový film je pro tento účel vhodná metoda