Tento text si klade za cíl představit stručně teoretické zázemí, design a výsledky vybraných výzkumných projektů zaměřených na zkoumání vztahu fonematického uvědomování a znalosti písmen v počátcích rozvoje čtení a psaní. Všechny projekty, kterým bychom rádi na tomto místě věnovali pozornost, vznikly v průběhu více než tříleté spolupráce Dr.
Markéty Caravolas z University of Liverpool a Dr. Málkové z PedF UK, později FHS UK v Praze.
V současné době výzkum v této linii ještě dále pokračuje, především díky finanční podpoře Grantové agentury české republiky. Předkládaný text čtenáře nejprve stručně seznamuje s teoretickými souvislostmi sledovaného tématu a klíčovými poznatky, které určovaly a ovlivňovaly design publikovaných i citovaných studií.
Je naším cílem čtenáře uvést do širších souvislostí prezentovaného tématu, především formou odkazů na relevantní i související literaturu z mezinárodních publikací. Nevětší pozornost budeme věnovat studii Castlesové a Colthearta z roku 2004.