Jazykové vyučování a výchova souvisí s gramotnostními dovednostmi žáků. Je více rizikových skupin, ve kterých je rozvoj čtenářských dovedností ohrožen.
Jedná se o děti s deficity v kognitivních, jazykových či dalších dílčích funkcích, o děti s osobnostními či motivačními charakteristikami ovlivňujícími tento vývoj. Samozřejmě to může být i rodinné či školní prostředí, které vstupuje do rozvoje čtení, a to jak v pozitivních, tak negativních konotacích.
Předložený příspěvek mapuje variabilitu vývoje počáteční gramotnosti u dětí s rizikem vzniku specifických poruch učení, tedy jedné z nejrizikovějších skupin v rozvoji gramotnosti. Opakovaným testováním dětí z rodin s familiárním rizikem vzniku SPU a dětí se specificky narušeným vývojem řeči na počátku vzdělávání byly postihovány samotné dílčí funkce a jejich proměnlivost, jakož i průběh nabývání gramotnostních dovedností.
Výsledky výzkumu mohou podnítit zájem odborné veřejnosti, včetně učitelů, o časná období školních obtíží, zejména dát podněty pro jejich včasné řešení.