Ze závěru: Od roku 2013 do roku 2015 platí dočasné nastavení valorizací důchodů. Ukázal jsem, že tyto a další málo diskutované časové aspekty pravidel valorizace hrají důležitou roli pro očekávanou výši starobních důchodů, a to i po návratu valorizací k původnímu pravidlu po roce 2015.
Odhadl jsem, o kolik by se očekávaná výše důchodů mohla změnit v návaznosti na změnu valorizačních pravidel a spolu s využitím zahraničních zkušeností jsem rozšířil vládní hodnocení. Výsledky ukazují, že schválená varianta valorizace nabízí třetí nejnižší míru valorizace z hodnocených možností, což není překvapující vzhledem k cíli snížit zatížení veřejných rozpočtů.
Vláda bohužel příliš nevysvětlila - s výjimkou tohoto rozpočtového argumentu - proč ke změně valorizací mělo dojít. Vláda premiéra Nečase se nejprve pokusila stabilizovat valorizaci důchodů, ale následně přišla s výjimkou na roky 2013-2015 I když na to vláda měla právo, je na místě otázka, zda lze změny valorizací lze očekávat i v budoucnu.
Poslední vývoj na přelomu let 2013 a 2014 ukazuje, že nová vláda premiéra Sobotky nebude měnit jen dočasné změny valorizací, ale celé jejich nastavení - jak přesně, ukáže až čas.