Jezuitské školské hry jsou významným fenoménem řádového divadla. Příspěvek se zabývá pojetím hlavního hrdiny jako vzoru, který má sloužit studentům k identifikaci.
Pro srovnání byl zvolen tematicky ucelený korpus her o sv. Janu Nepomuckém, konkrétně latinské texty pocházející z kolejí české provincie z 1. pol. 18. stol.
Jan Nepomucký je v nich ztvárněn v příbězích tematicky přizpůsobených věku studentů, kteří hru provozovali. Např. je zobrazen jako malý zbožný chlapec, pilný žák a ochotný ministrant, jehož chování je pro nejmladší herce vzorem.
Jindy je pojat jako student, který dá před svody světa přednost morálce, disciplíně a hlavní důraz klade především na výchovu a vzdělání. Další hry se zaměřují na Janovy ctitele, svádějící zápas o prosazení světcova kultu.
Zdůrazňují význam komplexního vzdělání pro pochopení a náležité pojetí úcty ke světci. Hry se po stránce obsahové i jazykové liší podle studijní úrovně a věku herců.
Studentům nejnižších ročníků byl blízký epický a dynamický příběh, v němž nechybějí ani humorné, až rozpustilé prvky. Starší studenti se prostřednictvím vážné, alegorické hry učili duchaplné sentence, dlouhé monology a ozdobné rétorické vyjadřování.
Ná závěr příspěvek seznámí s edičním projektem, který má za cíl vydat představované texty her v komentované edici doplněné o český překlad.