Autor charakterizuje sociální i pedagogickou psychologii jako základní psychologické disciplíny a prezentuje různé domácí i zahraniční koncepce těchto oborů. Obor sociální psychologie vymezuje vůči jejím hraničním oborům, kterými jsou především sociologie a kulturní antropologie.
Shrnuje dějiny sociální psychologie, představuje směry v sociální psychologii a uvádí přehled jejích metod. Zabývá se klíčovými tématy oboru, jako jsou sociální interakce, socializace, sociální kognice, sociální motivace, postoje, verbální a neverbální komunikace, dyadická interakce, malé skupiny, hromadné chování, sociální psychologie osobnosti a sociální psychologie v praxi.
Pedagogickou psychologii prezentuje jako teoretickou i aplikovanou disciplínu. Stručně zmiňuje její historii, různá pojetí a definice jejího předmětu, včetně vztahů k ostatním vědám a pedagogickým disciplínám.
Probírá klíčová témata oboru, jako jsou proces učení, jeho podmínky, znaky, druhy, včetně sociálního učení, teorie, zákony, styly a zvláštní formy. Uvádí i vznik dovedností a návyků.
Dále se věnuje výchově, jejím zásadám, podmínkám a cílům, poruchám chování a jejich příčinám, klasifikaci a charakteristikám jednotlivých poruch chování, problematice šikanování, vztahům mezi učiteli a žáky, problematice odměn a trestů a duševní hygieně. K oběma oborům uvádí poměrně rozsáhlou domácí i zahraniční literaturu.