Cílem metodologické studie je představení psychometrických vlastností dotazníku KUS, a to i v porovnání s vlastnostmi originální verze OCDQ-RS a jeho slovenskou adaptací. V úvodní teoretické části je představen dotazník organizačního klimatu škol OCDQ-RS, jeho vznik a slovenská standardizace.
Po upřesnění cíle studie následuje představení vzniku a výsledné verze dotazníku KUS, který je úpravou OCDQ-RS. Protože jsou některé výsledky porovnávány se známými psychometrickými vlastnostmi OCDQ-RS z USA, ze slovenské adaptace i nestandardizované české verze, jsou dále charakterizovány odpovídající datové soubory.
Následují výsledky psychometrických analýz, diskuse zdůvodňující opuštění souhrnného indexu otevřenosti klimatu v dotazníku KUS oproti OCDQ-RS a orientační normy a odhadované chyby měření jednotlivých indexů KUSu. Po shrnujících závěrech jsou pojmenována i hlavní omezení studie.
Výzkumný vzorek tvořilo 1823 učitelů ze 77 převážně základních škol. Návratnost dotazníků za školu byla minimálně 70 %.
Data byla analyzována položkovou analýzou podle klasické teorie testů, exploratorní faktorovou analýzou, doplňkově i konfirmatorní faktorovou analýzou. Vnitřní konsistence indexů byla zjišťována pomocí Cronbachova alfa, ANOVA a standardní chyby měření indexů KUSu.
Některé analýzy jsou s jednotkou učitel i škola. U dotazníku KUS byly zachovány čtyři indexy: podpora sboru vedením školy, angažovanost učitelů, frustrace učitelů, přátelské vztahy ve sboru.
Pátý index direktivity ředitele byl nahrazen konotativně neutrálním pevnost vedení školy. Všechny indexy vykazují dostatečné hodnoty Cronbachova alfa v rozpětí od 0,84 do 0,96.
Počet položek byl oproti OCDQ-RS navýšen z 34 na 40.