Charles Explorer logo
🇨🇿

Mít nevlastního sourozence znamená mít horší studijní výsledky?

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta, Fakulta sociálních věd |
2014

Abstrakt

Tento příspěvek se zabývá otázkou, zda děti s nevlastními sourozenci dosahují horších studijních výsledků, než ty, které mají vlastní sourozence. Výchozím předpokladem je, že se tak děje proto, že děti mající nevlastní sourozence jsou vystaveny méně výhodným podmínkám ve smyslu zdrojů (ekonomických, sociálních, kulturních), než děti mající pouze vlastní sourozence.

Analýza je provedena na podsouboru žáků s jedním sourozencem s použitím první vlny panelových dat PISA-L 2003. V rámci tohoto příspěvku jsou představeny vybrané výsledky explorační části analýzy, které ukazují čistý efekt příbuzenského vztahu mezi sourozenci v závislosti na koresidenci se sourozencem a struktuře rodiny.

Deskriptivní statistiky naznačují, že pro děti s nevlastním sourozencem může být nevýhodné bydlet s oběma biologickými rodiči a nevlastním sourozencem.