Tato odborná monografie popisuje teoretická východiska pro problematiku tělesné výchovy a výchovy ke zdraví a přináší také výsledky výzkumů realizovaných v poslední době na základě vědecky uznávané metodologie na pracovištích autorů (Karlova universita v Praze, Masarykova universita v Brně). Význam vzdělávací oblasti Člověk a zdraví se v současné době zvyšuje, a to na jedné straně vzhledem k narůstající hypokinezi, nadváze a obezitě a na druhé straně vzhledem k poruchám p říjmu potravy a k množství civilizačních chorob i nezdravých návyků, vedoucích k různým závislostem.
Rámcové vzdělávací programy proto nabídly tuto vzdělávací oblast, která by měla některé nežádoucí jevy eliminovat, respektive přispět k prevenci nežádoucího chování žáků. Tento druh výchovy a vzdělávání je společensky velmi potřebný. Škola však v mnoha směrech není na realizaci vzdělávací oblasti Člověk a zdraví připravena.
Scházejí vzdělaní odborníci pro výchovu ke zdraví, vhodné pracovní a metodické materiály, odpovídající podmínky pro výuku, potřebná podpora vedení škol a zřizovatelů škol aj.