Charles Explorer logo
🇨🇿

Domácí příprava v matematice (na pozadí vztahu mezi rodinou a školou)

Publikace na Pedagogická fakulta |
2014

Abstrakt

Příspěvek se zabývá postoji učitelek a učitelů matematiky k rozdělení vzdělávacích kompetencí mezi školu a rodinu. Vychází z analýzy rozhovorů s 37 vyučujícími matematiky na základních školách, které byly provedeny v rámci výzkumu "Kritická místa ve výuce matematiky".

Vyučující napříč řadou oblastí tematizovali různé aspekty rodinného zázemí žáků a vyjadřovali své přesvědčení o stávajícím i ideálním vztahu mezi vyučujícími a rodiči. Kvalitativní analýza rozhovorů se soustředila na učitelskou konceptualizaci "domácí přípravy" a její vazbu na školní úspěšnost dětí.

V příspěvku ukazuji, jaká očekávání vyučující mají vůči rodičům žáků a vůči roli rodičů v úspěšnosti žáků v matematice. Z pohledu "za" hranice školní výuky (tj. co se děje a má dít v rámci domácí přípravy) vyplývá i to, co se odehrává uvnitř hranic, tedy co je podle vyučujících podstatou školní matematiky a jejich pedagogického přístupu.