Molekulární biologie je jednou z biologických disciplín, které se rychle rozvíjí a ve spojení s genetikou a molekulární diagnostikou se s jejími výstupy setkáváme i v běžném životě. Na řadě gymnázií je ale podle analýzy vybraných školních vzdělávacích programů a našich zkušeností vyučována spíše okrajově, často v rámci volitelných seminářů.
Praktická cvičení z molekulární biologie jsou pak realizována zcela výjimečně. Mezi možné příčiny tohoto stavu můžeme zařadit nedostatečnou didaktickou p řipravenost vyučujících pro výuku tematického celku molekulární biologie, nevyhovující vybavení školních biologických laboratoří, vysoké finanční náklady na praktickou výuku molekulární biologie a v neposlední řadě absenci kvalitních didakticky propracovaných výukových materiálů dostupných v českém jazyce.
V rámci příspěvku představíme konkrétní náměty, jak je možné výuku tohoto tématu pojmout při přípravě budoucích učitelů biologie na pedagogických a přírodovědeckých fakultách a jaké možnosti mají při výuce molekulární biologie středoškolští učitelé. Náměty do výuky budou zahrnovat využití zdarma přístupných on-line aplikací, příklady didaktických her a aktivit, jednoduchá laboratorní cvičení nebo práci s odborných textem.
Současně shrneme zpětnou vazbu z dotazníkových šetření od středoškolských a vysokoškolských studentů, kteří výuku s využitím prezentovaných námětů absolvovali