Bylo ukázáno, že předmětové soutěže, konkrétně Biologická olympiáda (BiO) a letní tábory a soustředění zaměřené na biologii (případně přírodní vědy) mají kladný vliv na motivaci žáků ke studiu biologie a na vnímání přírodních věd. Přesto se řada škol do těchto soutěží nezapojuje.
Proto jsme se rozhodli pilotním dotazníkem zjistit, jaký je názor učitelů na přínosy a nevýhody BiO, jak často a pravidelně se žáci účastní BiO. Dále jsme mj. zjišťovali typ a velikost školy, délku praxe učitele.
Na vzorku 248 učitelů základních škol a gymnázií (návratnost na základních školách 26%, návratnost na gymnáziích 42%) bylo pomocí elektronického dotazníku zjištěno, že učitelé gymnázií pořádají školní kola BiO signifikantně častěji, než učitelé základních škol. Řada učitelů považovala zadání soutěžních úloh za příliš náročné, což ale u výběrové soutěže jiní považovali za potřebné. Zároveň respondenti zmiňovali motivační potenciál soutěže a to, že "rozvíjí nadání a odborné vzdělávání žáků".
Jako nejčastější důvody pro neorganizování školního kola soutěže se ukázaly přílišná náročnost zadání soutěžních úloh a to, že žáci neprojevují aktivní zájem o BiO.