Studie je v první části věnována neobvyklé ikonografii Obětování Páně na tympanonu hlavního portálu norimberské Frauenkirche. Přítomnost anděla zde osvětluje biblický text z knihy Malachiáš (3, 1-4), který mnohokrát zaznívá během liturgie slavnosti Očišťování Panny Marie.
Podobně lze vysvětlit přítomnost anděla při této scéně na reliéfu chórových lavic v Kolíně nad Rýnem a na mariánském relikviáři katedrály v Tournai od Mikuláše z Verdunu. Analýza soudobých liturgických pramenů umožnila rozkrýt hlavní "poselství" celého tympanonu: Témata Kristova příchodu, chrámu a oběti přesně korespondují s liturgií o slavnosti Očišťování Panny Marie.
Třetí statio liturgického průvodu se svícemi se odehrávalo s nejvyšší pravděpodobností právě před zavřeným portálem se scénou Obětování Páně. Toto statium vrcholí symbolickým příchodem Krista do chrámu, jejž jsme označili jako ústřední myšlenku analyzovaného reliéfu.
Otevře se brána a kněz nesoucí v rukou plenář slavnostně vstoupí do kostela, kde následuje bohoslužba. Kněze s plenářem doprovázejí věřící se zapálenými svícemi v rukou, kteří podobně jako moudré panny s olejovými lampami čekají na ženicha (zpěv Adorna thalamum), aby s ním mohli vejít na svatební hostinu.
Tak vyjadřují touhu patřit mezi ty, které Kristus při svém druhém příchodu nalezne připravené. Norimberský hlavní portál tedy představuje důležitou součást toho, co dnes označujeme jako "espace ecclesial".
Tympanon zde není pouhým vysvětlením či odrazem sváteční liturgie. Podobně jako antifona, která zaznívá během obřadu, tento obraz nereprodukuje konkrétní rituální akt, nýbrž v jedinečném okamžiku prezentuje (zpřítomňuje) biblickou událost a spojuje tak nebeské s pozemským.