Studie v úvodu charakterizuje pojem kvalita života a problémy spojené se zkoumáním kvality života u dětí. Ke zjišťování názoru dětí se zatím nejčastěji používají dotazníky, které se ptají dětí na kvalitu života z pohledu dospělých osob a slovníkem dospělých lidí.
Tato výzkumná sonda se zajímá o to, co si myslí děti samy, jaké představy mají a jakými slovy o kvalitě svého života uvažují. Sonda byla provedena u 88 žáků 5. tříd základních škol, tj. dětí ve věku 10-11 let.
Byly použity tři metody: polostrukturované psaní dětských názorů, dětská kresba špatného, normálního a výborného života dětí a rozhovor s 23 žáky. Výsledky ukázaly, že děti jsou citlivé na problémy spojené s kvalitou života, uvažují o kvalitě života v širš ím kontextu.
Za významné lze považovat zjištění, že výroky, které charakterizují tzv. výborný život vrstevníků, nejsou vždy jen pozitivní. Poukazují i na negativní projevy chování těch dětí, jejichž rodina je nadprůměrně materiálně zajištěna.