Charles Explorer logo
🇨🇿

Historický vývoj pojetí didaktiky fyziky v České republice

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta |
2014

Abstrakt

Cílem přehledové studie je popsat pojetí didaktiky fyziky, která se objevila v domácím prostředí během jejího historického vývoje, a diskutovat zejména vztah pojetí didaktiky fyziky k dalším oborům. To by mělo přispět k pochopení současné situace a prognóze budoucího vývoje.

Ve stěžejní části studie jsou charakterizována jednotlivá pojetí české didaktiky fyziky. V chronologickém pořadí to jsou metodické, aplikační, integrační a komunikační pojetí.

Ve shrnutí a závěrečné diskuzi je řešen zejména vztah pojetí didaktiky fyziky k fyzice, pedagogice a dalším oborům. Ukazuje se, že metodické pojetí je velmi těsně spjato s fyzikou, zatímco aplikační pojetí vychází primárně z pedagogiky.

Integrační pojetí usiluje o využití také dalších věd pro rozvoj didaktiky fyziky. Ze studie vyplývá, že nejpropracovanější je komunikační pojetí.

To patří ke koncepcím, které nejvýznamnějším způsobem ovlivňují současné didaktické myšlení v České republice, a to v různých oborech (také v rámci didaktik sociálněhumanitních oborů). Přes vliv komunikačního pojetí je třeba připustit, že také ostatní zmíněná pojetí se do určité míry uplatňují a v současnosti dochází k jejich koexistenci.