"Videa / filmy" je označení, které používá současný český videoumělec Mark Ther pro vyjádření mediálního statutu svých prací. Dva specifické pojmy předělené i spojené lomítkem v jeden výraz vyjadřují rozšířenou oborovou příslušnost k tradici vizuálního umění a kinematografie.
Znamenají odmítnutí oborového esencialismu, který navzdory frekventovanému, ale často dramaturgicky bezradn ému začleňování filmů vizuálních umělců do zvláštních programových sekcí festivalů a přehlídek, přetrvává především v kinematografické praxi. Lomítko je tak příhodným piktogramem pro pomezní pozici Thera, kterou zaujímá i kterou si přeje zaujímat. Článek zkoumá intermediální povahu Therových videí na pomezí výtvarného konceptu a experimentálního filmu.
Srovnává jeho raná díla, blížící se médiu videoperformace, se současnými filmy, které se formální i produkční povahou přibližují kinematografické praxi. Vedle Michala Pěchoučka, Filipa Cenka nebo Dušana Skaly patří právě Mark Ther k českým vizuálním umělcům, kteří se výrazně vztahují k filmové estetice.
Jeho pojetí se ale netýká konceptuální analýzy média, kinematografického aparátu nebo subjektové pozice diváka. Nebýt toho, že je prezentován na výstavách a že je společensky definován jako vizuální umělec, mohly by spadat do rozostřené kategorie experimentálního filmu, který výstavní expozice k uvádění nezbytně nepotřebuje.