Lingvistická stránka předškolní edukace je zvlášť významná. V období před zahájením školního vzdělávání se u dětí rozvíjí jazyková a komunikační kompetence, jejíž stav podmiňuje to, jak zdařile jsou děti schopny se vypořádávat s nároky, které na ně klade školní výuka, formální jazyk školy a komunikace s učiteli.
Příspěvek se zaměřuje na lingvistickou stránku romského žáka, především tedy na její nejdiskutabilnější část - a to na jazykovou bariéru. Ta se v průběhu let stala už jistým synonymem ke školní úspěšnosti, potažmo neúspěšnosti, romského žáka, přestože výzkumů, které by potvrzovaly či vyvracely ono tvrzení a přinášely možná řešení, je v České republice opravdu poskrovnu.
Příspěvek čtenářům poskytuje základní uvedení do problematiky, nastiňuje jednotlivé postupy a kroky při plánovaných výzkumech a formuluje hlavní cíl a dílčí cíle.