Cílem empirické studie je prezentovat výsledky výzkumů profesních činností učitelek mateřských škol a vymezit charakteristické znaky profese učitelky mateřské školy v českém prostředí. V první části autorky dokládají zvyšující se odborný zájem o profesi učitelství v České republice, sumarizují poznatky dostupných výzkumů profesních činností učitelů a ve druhé části charakterizují kategorii učitelek mateřských škol, která představuje významnou skupinu v českém regionálním školství.
Ve stěžejní třetí části je prezentováno výzkumné šetření, jehož hlavním cílem bylo identifikovat, pojmenovat a zaznamenat učitelkou české mateřské školy běžného typu profesní činnosti jí reálně vykonávané, ověřit jejich existenci a zjistit ve třech obdobích školního roku podíl časového vytížení učitelky realizací vybraného druhu činnosti v rámci určené týdenní přímé práce s dětmi. Závěrečná část studie naznačuje několik cest, jak by bylo možné s výsledky výzkumů dále pracovat.