Příspěvek představuje některé nově vytvářené diagnostické nástroje pro diagnostiku dyslexie u žáků ve věku mezi 11 až 15 roky. Metody, které se pro tuto věkovou skupinu v současné době používají, u straších žáků méně diferencují a ne všechny reflektují současn ý stav poznání o dyslexii v zahraničí.
Testová baterie se skládá ze čtyřech testů zaměřených na jednotlivé oblasti, ve kterých se u jedinců s dyslexií projevují deficity - zrakové vnímání, fonologická manipulace, sluchová analýza a rychlé jmenování. Inspirací byly stávající testy pro různé věkové skupiny a metody používané v zahraničí.
Do výzkumného souboru bylo zařazeno 155 žáků druhého stupně pražských základních škol, 61 dyslektiků a 94 intaktních jedinců. Výsledky ve všech použitých testech se mezi intaktní a dyslektickou skupinou signifikantně lišily, mezi skupinami nejlépe diferencoval test fonologické manipulace.