Příspěvek se zabývá problematikou čtení s porozuměním u dětí se specifickými poruchami učení. V úvodu se krátce věnuje diagnóze specifických poruch učení a dále se podrobně zaměřuje na obraz čtenářských dovedností u dětí s dyslexií.
Shrnuje dosavadní poznatky o úrovni porozumění čtenému, které lze dohledat v naší odborné literatuře a diagnostických materiálech. Detailní obraz čtenářských obtíží dětí s dyslexií dokresluje pomocí zahraničních výzkumů srovnávající čtenářské výkony dětí s dyslexií s dalšími specifickými skupinami čtenářů.
V souladu se zjištěnými údaji příspěvek představuje dyslexii jako specifickou poruchu učení, která je primárně charakterizována obtížemi v oblasti dekódování textu. Případné narušení porozumění čtenému je chápáno jako sekundární důsledek těchto obtíží.
V závěru příspěvku je představen design výzkumného šetření rizikové skupiny dětí s dyslexií v rámci projektu GAČR Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika, jehož cílem je zmapovat danou problematiku v českém jazykovém prostředí.