Charles Explorer logo
🇨🇿

Jak žáci gymnázia vnímají výuku informatiky jako vědy

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta |
2013

Abstrakt

Ve výuce informatiky na českých gymnáziích je věnováno poměrně málo pozornosti informatice jako vědě (computer science). Navrhli jsme proto program výuky, který by umožnil mezery vyplnit.

Tuto výuku nyní pilotujeme. Po prvním pololetí jsme uskutečnili dotazníkové šetření s cílem zjistit, jak předmět vnímají žáci.

Zaměřili jsme se především na obtíže při studiu a související studijní přístupy, dále na srovnání informatiky s ostatními předměty, na oblíbené a neoblíbené aspekty informatiky a na přínos, který ve studiu informatiky žáci spatřují. Vyšel najevo zajímavý rozpor, kdy žáci na jedné straně uvádějí obtíže a negativní pocity spojené s neexistencí přesného postupu vedoucímu k výsledku, na druhé straně výrazně oceňují možnost samostatně odhalit výsledek.

Oba tyto motivy vystupují velmi silně a ukazují na nutnost pečlivého nastavování obtížnosti výukových aktivit. V článku nejprve stručně nastíníme situaci informatiky na našich gymnáziích.

Dále představíme program výuky informatiky, který jsme sestavili, a podmínky, ve kterých program pilotujeme. Ve druhé části článku pak uvádíme výsledky dotazníkového šetření a závěry, které z těchto výsledků plynou.