Posterový příspěvek prezentuje kvalitativní výzkum prekoncepcí intaktních žáků o mentálním postižení. Kvalita vztahu mezi intaktní žákovskou populací a žáky s postižením v běžné škole (což je signifikantní faktor úspěšné integrace/ inkluze), je determinována mimo jiné množstvím relevantních informací, postoji či představami (prekoncepcemi) intaktních žáků o vrstevnících s postižením.
V rámci této studie byly sledovány především názory, znalosti, představy a postoje intaktních žáků ke konceptu mentálního postižení. Výzkumný vzorek tvořili tři žáci (ve věkovém rozmezí 10 - 15 let) z běžné základní školy městského typu. Ústřední výzkumnou metodou bylo fenomenografické interview.
Prostřednictvím této metody bylo možné podrobně analyzovat a charakterizovat žákovské prekoncepce, především kognitivní dimenzi žákovského pojetí mentálního postižení (znalosti, porozumění danému konceptu) a afektivní dimenzi (význam, který je danému konceptu přisuzován a samotné postoje žáků). Výsledky poukazují na vývojové tendence v dětském myšlení o mentálním postižení.
Naproti tomu rigidní a vesměs negativní postoje v souvislosti s integrací vrstevníků s mentálním postižením do hlavního proudu vzdělávání byly registrovány u všech zkoumaných žáků nehledě na jejich věk.