Charles Explorer logo
🇨🇿

Erós a spravedlnost: erotický původ společnosti

Publikace na Fakulta humanitních studií |
2015

Abstrakt

Čtenáři Levinase jsou často zaskočeni pohybem od etiky k političnu. Etický vztah probíhá tváří v tvář.

Je význačný nevyvážeností a výjimečností. Druhý je první a já jsem druhořadý.

On zavazuje mne, ne já jeho. V nejzazším bodě Levinas praví, že v přístupu k tváři je dozajista také přístup k myšlence Boha.

Tento přístup však probíhá v situaci jeden k jednomu. V celkové závaznosti, kterou na mě Druhý uvaluje, neponechává jakýkoli prostor pro další Druhé.

Politično je však charakterizováno rovností a všeobecností. Od dob Osvícenství byla ideálem spravedlnost, která nerozlišuje mezi jednotlivými osobami, měřítkem politického byla stejná spravedlnost pro všechny.

Jak se ale poté máme dostat od etiky k političnu? Nabízí nám Levinas cestu, jak tyto dva póly překlenout? Sám motiv zprostředkování předpokládá, že mezi individuální rovinou a političnem jsou ve hře rozdílné úrovně. Podle Levinase nám tyto stupně poskytuje rodina.

Já se domnívám, že právě v tom spočívá význam Levinasova pojetí erotického původu společnosti v Totalitě a nekonečnu. V závěrečné části tohoto článku z toho vyvodím důsledky, které budou zohledňovat plodnost ve vztahu ke konceptu politična.