Kvalitativní výzkum je charakteristický diverzitou metodologických přístupů, odkazujících na různorodé tradice a i na odlišná pojetí v rámci různých vědních disciplín. Tyto různé tradice a přístupy vytvářejí poměrně rozmanité zázemí pro promýšlení povahy kvalitativního výzkumu per se a spolu s tím i toho, jak zajistit, aby byl kvalitní (důvěryhodný, přenositelný, hodnověrný, potvrditelný, autentický).
Během naší pedagogické praxe jsme si ověřily, že téma kvality kvalitativního výzkumu je jedním z nejabstraktnějších pro někoho, kdo vlastní výzkum připravuje poprvé. Rády bychom proto v rámci workshopu diskutovaly, zda a jak je možné pojmout téma kvality v procesu výuky kvalitativní metodologie.
Nakolik je nutné uvažovat o nějakých standardech / kritériích kvality výzkumu? Či zda je spíše uchopitelná prostřednictvím diskuze o vztahu výzkumníka a výzkumu jako takového, potažmo výzkumníka a terénu, participanta atd. atd.? Nebo je dané téma samo o sobě bez alespoň minimální praxe pro studenty na hranici uchopitelnosti? Pokusíme se nejprve stručně představit background uvažování o kvalitě kvalitativního výzkumu, abychom vzápětí představily příklady ze své pedagogické praxe, jež reprezentují odlišná pojetí toho, jak je možné učit o kvalitě učit. Tyto příklady praxí výuky a jejich možné dopady bychom rády podrobily diskusi.