Metodologický článek představuje diplomové práce jako bohatý a zatím opomíjený zdroj dat pro analýzu vysokoškolských studijních programů. Největší výhodou diplomových prací je jejich přístupnost (ze zákona jsou všechny závěrečné práce veřejně dostupné).
Analýza diplomových prací může být užitečná v mnoha ohledech: může poskytnou reflexi studijních programů jak třetím stranám, tak programům samotným, může pomoci uchazečům a studentům v porozumění specifikům programů a může rovněž napomoci porozumění obecnějších trendů v terciárním vzdělávání v České republice. Článek nejprve poskytuje přehled využití diplomových prací ve výzkumu, následně diskutuje dílčí specifika dat, která je třeba vzít v potaz, mají-li být výsledky analýz relevantní výsledky. Pro názornost pak v článku uvádíme příklady podobných analýz zaměřených na popis vývoje jednoho studijního programu za posledních 20 let, srovnání jeho prezenční a kombinované formy a srovnání několika studijních programů.