Cílem studie bylo posoudit vlastnosti testu, který používá Letecká amatérská asociace ČR (dále jen LAA ČR) k prověřování znalostí z teorie paraglidingu v rámci zkoušky pro získání pilotní licence LAA ČR. Studie probíhala ve dvou etapách.
V první etapě byly analyzovány obtížnost a citlivost úloh testu (Honsová & Šťastná, 2012) a ve druhé etapě, jejíž výsledky jsou prezentovány v tomto článku, jsme se zabývali analýzou kvality distraktorů, posuzovali jsme vlastnosti testu, konkrétně validitu a reliabilitu testu a řešili jsme nestandardní situace, které mohou nastat při v ýpočtu citlivosti úloh. Výsledky analýzy distraktorů ukázaly, že 8 % z celkového počtu 584 distraktorů nevyhovuje a doporučili jsme jejich výměnu.
Při posouzení obsahové validity byly z celkového počtu 292 úloh označeny jako nevyhovující 3 úlohy, po jejichž vyřazení pokládáme test za dostatečně obsahově validní. Odhad reliability námi modifikovanou metodou podle Kuder-Richardsona vyšel 0,8, což považujeme za vyhovující reliabilitu.
Ze tří srovnávaných koeficientů citlivosti pokládáme biseriální koeficient za nejvhodnější. Vzhledem k tomu, že test z teorie paraglidingu je při získávání pilotní licence v rámci LAA ČR povinnou součástí zkoušky, považujeme provedené analýzy za velice přínosné a po doporučených úpravách můžeme tento test považovat za kvalitní diagnostický nástroj.