Charles Explorer logo
🇨🇿

Determinanty evropského zahranicního obchodu: instituce, kultura, infrastruktura a geografie

Publikace |
2015

Abstrakt

Analyzujeme, jak množina tradičních i nových determinantů ovlivňuje obchod mezi evropskými zeměmi v období let 1992-2008. Tyto faktory zahrnují proměnné z oblasti geografie, kultury, institucí, infrastruktury a také obchodní směry.

Obchod je analyzován pro tři druhy zboží: suroviny, komponenty a kapitálové statky. Pro každý druh zboží dále rozlišujeme obchod definovaný pomocí toků, intenzivního rozpětí nebo extenzivního rozpětí.

Z hlediska metodologie napřed odvozujeme fixní efekty příslušející jednotlivým párům zemí pro všechny možné dvojice dovozců a vývozců, v druhé etapě pak tyto fixní efekty vysvětlujeme pomocí množiny determinantů. Ukazujeme (i) intuitivní a proměnlivý vliv geografických, kulturních a institucionálních faktorů, (ii) pozitivní vliv měkké a hrubé infrastruktury a (iii) klíčovou důležitost obchodu mezi původními a novými zeměmi EU.