Souhrn elementárních dovedností, které vytvářejí v komplexu pohybovou gramotnost dítěte v předškolním věku, jsou základem pro pohybové dovednosti složitější, využívané často celoživotně. Dostatečná pohybová gramotnost, nejen co do počtu osvojených dovedností, ale také co do úrovně kvality jejich technického zvládnutí, pak určuje i možnost účinného využívání pohybu pro podporu zdraví a udržení aktivního způsobu života.
Geneticky získaná základní schémata motoriky se v postnatálním vývoji realizují rozvojem rámcových posturálních funkcí a obohacují se novými zkušenostmi získanými učením. V pohybovém učení je nutné vycházet z neurofyziologických, kineziologických i psychologických principů vývoje a bezpodmínečně respektovat i individuální variabilitu psychomotorického vývoje každého dítěte.
Je třeba si uvědomit, že i bazální pohybové projevy jako například běh, pokud není odborně korigován, může u většiny dětí i dospělých být velmi neefektivní až výrazně přetěžující s nepříznivými důsledky pro celý pohybový systém. Příkladem dovedností, které si není dítě schopno osvojit v raném věku bez významné pomoci rodiče nebo instruktora a bez řízeného pohybového učení jsou plavecké dovednosti a plavecká lokomoce.