V této kapitole jsou představeni učitelé jako jeden z klíčových aktérů vzdělávací politiky, neboť významně ovlivňují jak vzdělávací výstupy, tak implementaci veřejných politik v oblasti školství. Kapitola se zaměřuje na témata: vymezení pedagogických pracovníků podle české legislativy, proměna rolí učitele v průběhu posledních let, učitelství jako profese a jeho prestiž ve společnosti, kvalita učitelů a způsoby jejího hodnocení, možnosti vzdělávací politiky, jak dosáhnout, udržet a zvyšovat kvalitu práce učitelů, postoje učitelů.
Poslední podkapitola je zaměřena na charakteristiky učitelů v ČR a srovnání se zahraničím, podkapitola zahrnuje část věnovanou autonomii učitelů ve školském systému, dále specifikům a charakteristikám učitelské populace v ČR a srovnání vybraných ukazatelů týkajících se charakteristiky učitelů se zeměmi OECD. V kapitole je rovněž představena analýza věnující se tématu platu učitelů v ČR v kontextu širších souvislostí a s ohledem na náklady ušlých příležitostí.