Metodologie a metody představují jedno ze základních a trvalých témat odborných debat, zejména v západní politické vědě. Snaha české politické vědy o aktivní působení v mezinárodním vědeckém prostředí však může narážet právě na nedostatečnou metodologickou připravenost domácích výzkumníků.
Předkládaný text proto porovnává úroveň metodologické výuky na elitních západních univerzitách a na vybraných univerzitách v ČR. Ukazuje se, že české programy v porovnání se zahraničními protějšky (i) nabízejí méně metodologických kurzů, (ii) zejména pak v oblasti kvantitativních metodologií a (iii) především neposkytují výuku metod pokročilých ať kvalitativních, či kvantitativních.
Dlouhodobým důsledkem může být jednak omezená schopnost produktivně pracovat se studiemi využívajícími pokročilejších metod, což může omezovat publikační šance přinejmenším v některých zahraničních časopisech. To může vést k nevědomému vyhýbání se otázkám předpokládajícím využití u nás opomíjených metod.
Vzhledem k na jedné straně silné a sebe reprodukující historické zakořeněnosti české cesty metodologického vzdělávání a finanční slabosti českých vysokých škol na straně druhé se však lze obávat, že ve střednědobém horizontu nedojde k výraznému zlepšení situace.