Příspěvek seznamuje se zkušenostmi získanými ve výuce základů programování ve SCRATCH se dvěma různými skupinami žáků (ve věku 11-12 let), která se uskutečnila jako součást výuky povinné vzdělávací oblasti ICT na dvou pražských školách. V týmové spolupráci žáci programovali ve Scratch své vlastní příběhy.
Teoretickým východiskem pro metodické přístupy k výuce programování byl princip tvorby jako způsobu poznávání (J. Slavík et al., 2014).
Pomocí rozhovorů se žáky, s použitím dotazníkového šetření a na základě průběžného hodnocení a analýzy výsledků žákovských prací jsme zjisťovaly dopad tvůrčího procesu na představy žáků o počítači a na osvojení několika základních pojmů. Velký důraz jsme kladly na mezipředmětovou spolupráci, která se rozhodujícím způsobem podílí na osvojování různých gramotností žáků (gramotnosti čtenářské, matematické, gramotnosti literární a vizuální).
Tento výukový projekt je součástí diplomové práce Bc. Hany Šandové a navazuje na spolupráci uskutečňovanou pod názvem Literacy from Scratch.