Příspěvek pojednává o problematických aspektech diskuze o osové době. Nejprve je nastíněn obecný popis osové doby, následují pak nejdůležitější aspekty, které se k dané problematice vztahují, zejména je poukázáno na kulturní a duchovní změny, k nimž ve sledovaném období došlo.
Jádrem příspěvku jsou problematické otázky, které si badatelé ohledně osové doby kladou. Tyto rozpory jsou pak demonstrovány na vybraném příkladu - zoroastrismu.
Kladena je stěžejní otázka, zda zoroastrismus vůbec může být v souvislosti s osovou dobou uvažován, neboť není zdaleka jasné, zda je to náboženství v dané době nově vzniklé, nebo transformované, jestli to, co víme o učení Zarathustry, je opravdu to, co řekl. Ačkoliv je odpověď nejednoznačná, zejména kvůli značné absenci zdrojů, máme za to, že lze nalézt natolik významné vazby osové doby a zoroastrismu, že toto náboženství by mělo být do dané diskuze zahrnuto.
V tomto kontextu jsou pak konečně rozebírány aspekty Zarathuštrova učení, zvláště etika a morální aspekty vážící se k osové době, neboť právě v ní vznikají nové kulturní ontologie, nové duchovní způsoby, nové představy o světě a nové způsoby chápání světa, které vedou k novým pravidlům lidského chování a společenského života nejen v zoroastrianismu, ale v axiálním věku obecně.