Charles Explorer logo
🇨🇿

Právní gramotnost mladých lidí v České republice a role vzdělávání

Publikace na Právnická fakulta |
2015

Abstrakt

Článek mapuje úroveň právní gramotnosti mladých lidí, včetně role institucionálního a neinstitucionálního vzdělávání. Právní gramotnost zahrnuje složku znalostí, dovedností i postojů.

Předpokládá nejen znalost práv, ale také schopnost je uplatnit a přesvědčení o tom, že má smysl (svá) práva vymáhat. V článku autoři mapují působení institucionálního i neinstitucionálního vzdělávání a podrobují ho kritické analýze.

Nejprve na základně dostupných dokumentů popisují současný stav právní gramotnosti mladých lidí a z vládních a rezortních strategií identifikují cíl, který před sebe stát na poli zvyšovaní právní gramotnosti staví. V druhé části článku popisují hlavní překážky rozvoje právní gramotnosti mladých lidí a identifikují z nich tu, která má podle jejich názoru největší potenciál stát se nositelem pozitivních změn - osobnost učitele.

V závěru článku popisují hlavní překážky působení učitelů na právní gramotnost mladých lidí a navrhují konkrétní opatření, která by stávající situaci mohla zlepšit.