Charles Explorer logo
🇨🇿

Analýza disertačních prací z didaktiky chemie obhájených v České republice v letech 2004-2014

Publikace na Pedagogická fakulta |
2015

Abstrakt

Analýzadisertačníchpracízdidaktikychemieobhájenýchmezilety2003-2014 bylaprovedena v rámci iniciativy zaměřenénazvyšování úrovnědoktorskéhostudiavoborových didaktikách. Jedná se o snahu posílení pozice oborových didaktik přírodovědných předmětů v České republice.

Prvním z kroků je analýza disertačních prací z didaktik přírodovědných oborů. Dalším plánovaným krokem je zřízení portálu pro snazší sdílení disertačních prací i jiných textů za účelem lepší návaznosti prací i spolupráce doktorandů.

V daném časovém rozmezí bylo u nás obhájeno 39 disertačních prací z didaktiky chemie. Ty byly analyzovány s ohledem na tematické zaměření práce, stupeň škol, využité metody sběru dat a publikační činnost autorů disertačních prací.

Počet obhájených disertací postupně vzrůstá. Práce jsou převážně zaměřeny na výuku chemie na gymnáziu, mezi nejčastěji se objevujícími tématy je edukační experiment, v poslední době i informační a komuni- kační technologie ve výuce.

V závěru je text apelem na usnadnění sdílení disertačních prací a další podporu doktorského studia. Spolu se závěry akreditační komise uváděnými v textu může přispět ke zvyšování kvality doktorského studia.