Předložená empirická studie se zabývá jazykovým uvědomováním u dětí mladšího školního věku a jeho hodnocením. Je založena na výzkumných datech, která byla sebrána u 515 žáků 1.-4. ročníku ZŠ v rámci projektu GAČR Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika.
V rámci široce koncipované baterie byl pro účely projektu administrován nový nástroj s názvem Test jazykového uvědomování. Nový nástroj je v tomto textu popsán, vymezeny jsou základní principy jeho administrace a prezentována data demonstrující vzestupné výkony žáků v dílčích subtestech testu i jeho dvou významných částech - v části zaměřené na morfologii (A) a v části zaměřené na slovotvorbu (B).
Analyzovány také jsou statistické parametry testu, jako je reliabilita (Cronbachovo alfa) a souběžná validita testu, která spočívala v nalezení vztahu mezi Testem jazykového uvědomování a dalšími testy jazykových schopností a dovedností (fonologické testy, Slovník, Opakování pseudoslov, test naslouchání O neposedné hvězdičce). Validita testu byla zkoumána pomocí korelace mezi Testem jazykového uvědomování a dalšími gramotnostními testy (dekódování, porozumění).
V závěru článku jsou na základě položkové analýzy i dalších nálezů doporučeny postupy pro následnou úpravu testu. Z dosažených výsledků vyplývá, že je možné test považovat za perspektivní v oblasti hodnocení úrovně jazykového uvědomování u žáků mladšího školního věku.