""Válka vědy s metafyzikou"" nebo ""Spor o vědě a životních názorech"" z roku 1923 byl často vnímán jako vítězstv í progresivních, byť naivních scientistických kulturních radikálů Májového hnutí nad konzervativními obskurantisty, vypomáhajícími si evropskou idealistickou filozofií. Bližší čtení této debaty ale ukazuje, že oponenti scientismu nebyli proti vědě jako takové, ale proti jejímu jednostrannému a zjednodušenému chápání.
Sami vnímali vědu jako správné, ale nutně omezené poznání, které nelze ani redukovat na prázdnou racionální metodu, použitelnou na jakýkoli objekt, ani ztotožňovat se "zdravým rozumem" nebo "pravdivým poznáním". Námitky Zhang Junmaie, Liang Qichaoa, Lin Zapinga a Zhang Dongsuna proti scientismu byly propracované a zcela moderní, a scientistům se nepodařilo uspokojivě s nimi vypořádat.
Deklarované vítìzství strany vědy tak spočívalo především ve schopnosti jejích zastánců dominovat dočasně části veřejného diskursu; odpůrci scientismu ale vytvořili silný hlas nově se formujících humanitních věd, který se opakovaně projevoval v dalších letech a navazoval na výraznou argumentaci v této debatě.