Poruchy autistického spektra (dále jen PAS) se těší neutuchajícímu zájmu odborníků z oblasti medicínské, speciálněpedagogické i psychologické. Hlavní důraz je kladen na problema- tiku časné a přesné diagnostiky a na speciální vzdělávací přístupy, které mají napomáhat k maxi- málnímu rozvoji jedince s PAS.
Vzhledem k rozšiřování inkluzivního modelu vzdělávání přibývají v poslední době zahraniční studie (například Asberg et al., 2010; Nation et al., 2006; Norbury a Nation, 2011), které cílí na schopnosti a dovednosti nezbytné při vzdělávání daných jedinců na běžných školách, jako je čtení a psaní. Zatímco samotná dovednost čtení bývá u jedinců s PAS na dobré úrovni, setkáváme se u nich často s hyperlexií, porozumění čtenému textu je problematic- ké a výrazně ovlivňuje školní výkony žáků.
Jelikož jde o téma, které není v českém kontextu téměř řešené, rádi bychom v naší studii podali přehled relevantních zahraničních výzkumů a na základě jejich analýzy diskutovali možné souvislosti porozumění čtenému u jedinců s PAS, jež budou dále ověřovány v rámci výzkumného projektu GAČR Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika. Výsledky zmíněného projektu budou prezentovány v dalších odborných statích.