Charles Explorer logo
🇨🇿

CLIL - inovativní přístup nejen k výuce cizích jazyků

Publikace na Pedagogická fakulta |
2015

Abstrakt

Publikace se věnuje problematice Content and Language Integrated Learning (CLIL), jehož podstata spočívá v integrování výuky nejazykového předmětu a cizího jazyka. První část se zabývá vývojem pojmu CLIL, jeho definicí a různými modely.

Dále komparuje dosavadní zahraniční výzkumy a na základě analýzy tematického zaměření, metodologie a výsledků jednotlivých studií shrnuje hlavní přínosy i rizika tohoto typu výuky. V rámci teoretické části jsou rovněž porovnány přístupy ke CLILu v různých evropských státech a popsány dosavadní zkušenosti v České republice.

Ve druhé části publikace jsou pak nabídnuty konkrétní kroky, jak CLIL aplikovat do výuky. Kapitoly v této části vycházejí z teoretických koncepcí, ze kterých CLIL čerpá a ke kterým se odvolává.

Pozornost je zaměřena především na aspekty, které jsou v CLILu dle vědeckého zhodnocení problematické. Patří mezi ně stanovování cílů vyučovací jednotky CLIL, systematické uplatňování scaffoldingu, strategie a metody výuky vhodné pro CLIL, práce s chybou a různé způsoby hodnocení.