Didaktika informatiky jako oboru se historicky vyvíjela od jakékoliv práce ve škole na počítači přes u živatelský přístup k současné situaci, kdy můžeme tuto oblast rozdělit mezi obecnou pedagogiku (technologie ve vzdělávání včetně např. e-learningu), didaktiku informatiky (digitální gramotnost a základy informatiky vč. algoritmizace) a ostatní oborové didaktiky (počítačem podporovaná výuka jiných předmětů). Didaktika infomatiky ještě stále vymezuje svá oborová východiska, klíčové výzkumné problémy a metodologii svého výzkumu.
Situaci pro vymezení obsahové baze didaktiky informatiky znesnadňuje dynamika rozvoje jejích mateřských disciplín a tlak na praktické výstupy pro školní praxi, jenž při malém počtu didaktiků a jejich postavení ve výzkumných pracovištích neposkytuje dostatečný prostor pro vytvoření hlubších teoretických základů této disciplíny a obou dimenzí -ontodidaktické a psychodidaktické - jejího oborově didaktického výzkumu reflektujících model didaktické rekonstrukce (Slavík et al., 2014).