Příspěvek seznamuje se zkušenostmi s výukou základů programování ve Scratch pro žáky 6. ročníku ZŠ a studenty nižších ročníků víceletého gymnázia s časovou dotací 1h/týden po dobu 5 měsíců, jejímž cílem bylo uspořádat prostředí a podmínky pro utváření představ žáků o tom, co a proč může počítač vykonávat, a ovlivnit tak jednostranný pohled žáků na počítač jako na zařízení, které slouží především pro hraní her, vyhledávání informací na Internetu, utváření sociálních kontaktů prostřednictvím e-mailu, Skype nebo Facebooku a pro práci s uživatelskými aplikacemi. Při hodocení dopadu činností žáků ve Scratch na jejich představy o počítači včetně hledání odpovědi na otázku, zda existuje nějaký vztah mezi tím, jak umí žáci vypravovat (příběhy, pohádky, aj.) a sestavovat algoritmus, programovat, byly využity kvalitativní metody (metoda pozorování, dotazníkové šetření, metoda rozhovoru a analýza žákovských prací).