Diagnostika v pedagogice a psychologii velmi často vyžaduje měření vlastností (teoretických konstruktů), které nejsou přímo pozorovatelné, a proto jsou reprezentovány pomocí empirických indikátorů. Prostý součet výsledků v jednotlivých indikátorech slouží v mnoha případech jako odhad úrovně měřeného konstruktu.
Strukturální modelování (Structural equation modeling - SEM) na druhou stranu nabíz í možnost kontroly relativního významu indikátorů v kompozitním skóru. Genderové rozdíly ve vnitřní motivaci ve sportu byly zkoumány na vzorku 456 studentů vysokých škol.
Za použití t-testu pro nezávislé skupiny jsme srovnali dva typy součtového skóru (jednoduchou sumu indikátorů a váženou sumu indikátorů na základě výsledků SEM). Poukázali jsme na některé důležité vlastnosti SEM, které mohou mít podstatný vliv na interpretaci našich výsledků.
Můžeme proto doporučit SEM jako velmi užitečný nástroj při analýze meziskupinových rozdílů a to zejména v situacích, kdy je měřená vlastnost latentní povahy.